For de prisbevisste som ønsker å følge markedet og har et forbruk på over 60 000 kWh.
Vi tilbyr langsiktige fastprisavtaler.
For bedrifter som trenger eller ønsker forutsigbarhet.
For bedrifter som ønsker å unngå høye pristopper og samtidig ha en konkurransedyktig kraftpris.
For store bedrifter med et årsforbruk på over 10 GWh.
NHO Reiseliv Innkjøpskjeden og Ishavskraft tilbyr gunstige avtaler til sine medlemmer.
PBL Kraft er avtalen for barnehager som er medlem av Private Barnehagers Landsforbund.
For de prisbevisste som ønsker å følge markedet og har et forbruk på under 60 000 kWh.
Åpenhetsloven trådte i kraft 1. juli 2022, og forplikter Ishavskraft til følgende:
Redegjørelser for aktsomhetsvurderinger i Ishavskraft:
2023
2022
Spørsmål knyttet til åpenhetsloven og aktsomhetsvurderinger rettes til bedriftskunde@ishavskraft.no.
Vil du vite mer om hvordan Ishavskraft jobber med aktsomhetsvurderinger i arbeidshverdagen? Nedenfor kan du lese om hvilke rutiner vi følger i ulike prosesser. Har du spørsmål, kommentarer eller forslag til forbedringer? Kontakt oss gjerne!
Overordnet skal vi redusere den totale miljøbelastningen fra varer og tjenester som anskaffes, fremme respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold og påvirke våre leverandører til å gjøre det samme.
Det viktigste vi gjør er å begrense innkjøp. Derfor skal det alltid foretas en behovsvurdering og i tillegg vurderes mulighet for reparasjon, lån/leie, lagerbeholdning, omdisponering av utstyr og tilby mulighet for å avstå fra personalgaver og profilklær/artikler. Ved innkjøp skal holdbarhet og gjenbruksmuligheter prioriteres. Dernest vurdere bruktkjøp, velge merker for miljø og sosial standard, kortreist og økologisk mat. Vi skal velge lavenergi-produkter og støysvake maskiner. Selskapseide kjøretøy skal som et minimumskrav være elektriske.
Av leverandører og samarbeidspartnere som har/vurderes for et kontraktsforhold med Ishavskraft, skal grundigere aktsomhetsvurderinger gjennomføres. I anskaffelsesprosessen må leverandøren blant annet svare på hvorvidt de har et miljøstyringssystem, redegjøre for hva de gjør for å hindre brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i egen virksomhet og i relevant leverandørkjede, og fremlegge komplett leverandørliste for aktuelt produkt.
Dersom anskaffelsen gjelder en produktkategori med høy risiko for brudd på menneskerettigheter og verdien av leveransen overskrider en fastsatt grense, skal det gjennomføres en særskilt risikoanalyse av leverandøren, der blant annet konsekvenser av brudd på Ishavskrafts definerte forventninger kartlegges og konkrete tiltak ved brudd på forventningene fastsettes.
For å inngå et kontraktsforhold med Ishavskraft kreves alltid gjennomgang og signering av våre Etiske retningslinjer for leverandører.
Ved revisjon og resignering av kontrakter og minimum hvert femte år skal det gjennomføres en leverandørrevisjon. Prosessen følger elementer som i rutinen for bærekraft i kontraktsforhold.
Ishavskraft vil trappe opp og spisse leverandørrevisjonene fra 2023. Vi vil gjennomføre leverandørrevisjoner etter prioritering basert på punkter som risiko for brudd på våre Etiske retningslinjer for leverandører, leveransens verdi og hvorvidt produktet videreformidles til våre kunder. Eventuelle funn beskrives i selskapets redegjørelse for aktsomhetsvurderinger som oppdateres innen 30. juni hvert år og ellers ved vesentlige endringer i Ishavskrafts risikovurderinger. Ved alvorlige funn som berører leveranser til Ishavskrafts kunder, vil disse i tillegg kontaktes direkte.
Ved spørsmål eller kommentarer, kontakt oss på bedriftskunde@ishavskraft.no.